- Özdemir Altan - |
Hakkında
Yetenek sınavıyla yeni adı Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
olan dönemin İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi
resim bölümünden Zeki Faik İzer'in
öğrencisi olarak 1956
yılında mezun oldu. Mezun olduğu okula 1962 yılında asistan olarak girdi. Doktora’aya
eşdeğer “Sanatta Yeterlik”, Yardoç, Doçent ve profesörlük ünvanlarının tümünü
aynı kurumdan aldı. Emekli olana kadar akademide sürdürdüğü öğretim üyeliği
süresince yüzlerce sanatçı adayı yetiştirdi. 1963 – 1965 yılları arasındaki Paris bienalleri başta olmak üzere
kişisel ve karma sergilere katılarak sanatsal anlamda birçok hareketin
öncülüğünü yaptı. Çağdaş, avangard düşünce ve Pop- Art’ı Türkiye’ye
ilk getiren sanatçı olmakla kalmadı, çok sayıda sanatçıyı etkiledi. Günümüz
sergi düzenlemelerinde sıkça duyduğumuz Küratörlük
eylemini Hüseyin Avni
Lifij sergisi ile gerçekleştirdi. 1968 yılında başlayan ve TRT İstanbul Radyoevi’nde örnekleri
bulunan 24 m² iki adet duvar halısı yaptı.1988
ile 1992
yılları arasında sanatsal espasın birbirinden farklı mantık, köken, kavram ve
yapıların sentezi ile oluştuğunu uç noktada kanıtlamak amacıyla
"Raslantısal Buluşma" yöntemini geliştirdi. Her sanatçının sanatsal
yaşamı süresince belli dönemleri olduğu gibi Özdemir Altan’ın da bu dönemlerini
Akademiden
mezuniyeti ile başlayıp; günümüze uzanan:
- Romantik
Dönem 1957’den itibaren sekiz yıl,
- Krallar
ve Kraliçeler 1965’ten itibaren bir yıl,
- Tepegöz
ve Sinek Kralı’nın Oğlu 1960’ten itibaren dört yıl,
- 12 Mart
Sonrası1971’den itibaren iki yıl,
- Gerçekçi
Dönem 1972’den itibaren dokuz yıl,
- Ara
dönem 1981’den itibaren üç yıl,
- Kolaj
ve Üç Boyutlular 1984’ten itibaren dört yıl ve 1989 yılından bu yana devam eden
“Soyağaçları” dönemleri olarak sıralanır.
- Özdemir Altan'ın Kolaj ve Üç Boyutlular Çalışması - |
Yaptığı eserlerinde değişik doku, strüktür eleman,
malzeme, sanat görüşü, ışık vb. aykırılığın, tasadüfi olarak bir araya
gelmesiyle oluşan sanat anlayışını benimsemekte olup; "Benim resimlerim bu aykırılıkla dünyayı
yakalıyor" diyen Profesör
Özdemir Altan, 11 Kasım 2005 tarihinde kendi evinde ders BELGELİĞİ
katılımcılarına verdiği röportajda; sanata ve sanatçıya dair: 1994 yılında
yeni bir döneme girdim. Der ve şöyle devam eder; Çok kez bir başyapıt
karşısında onun sanatçısı tarafından yapılmış değil, dünyada zaten var olduğu
duygusuna kapılırım. Çünkü bazı üst düzeydeki başyapıtlar bir kişi tarafından
ne kadar yetenekli olursa olsun yapılamayacak kadar tanrısaldır. Sanata
zorla anlam yüklenemez, onun kendi anlamını kendinin bulmasına izin
verilmelidir. Yani doğal olmalıyız. Yaptığımız gördüğümüz değil, hissettiğimiz
özgür duygularımız oysa Türkiye’de para, sanata egemen oldu. Ne kadar samimi
olursak o kadar iyi sanat yaparız. Resim ya
iyidir ya da değildir ve bu gelecekte belli olacak. Dolayısıyla, eğer içten
davranıyorsak ürettiklerimiz hissettiklerimizdir.
Halen İstanbul'da sanat yaşamını devam ettiren Altan Yeditepe Üniversitesi'nde
de öğretim üyeliği görevini sürdürmektedir.
- Özdemir Altan'ın "Soyağaçları" Dönemine Ait Bir Yapıtı - |
Ödülleri
1966 Yılın Başarılı Genç Ressamı,
Çağdaş Ressamlar Derneği
1969 T.R.T. İstanbul Radyosu
Yarışması Birincisi, Duvar Halısı Uygulaması
1971 32. Devlet Resim ve Heykel Sergisi
ikincilik Ödülü
1971
Akbank Resim yarışması mansiyon
1973 7. DYO sergisi başarı ödülü
1975 36. Devlet Resim ve Heykel Sergisi
Başarı ödülü
1976 Türkiye İş Bankası resim ödülü
1993 Yılın Sanatçısı, Ankara Sanat
Kurumu
1965 Türk Alman Kültür Merkezi,
İstanbul (İlk kişisel sergisi)
1968 Taksim Sanat Galerisi, İstanbul
1973 Halı-Resim Sergisi, Taksim sanat
Galerisi, İstanbul
1978 Halı sergisi, Maçka Sanat
Galerisi, İstanbul
1984 Galeri Baraz, İstanbul
1984
Art-Deco, Ankara
1987 Atatürk Kültür Merkezi, İstanbul
1988 MSÜ-GSF, İstanbul
1988
Lami Sanat Galerisi, İstanbul
1989 Derimod Kültür Merkezi,
Retrospektif Sergisi, İstanbul
1993 Kare Sanat Galerisi, İstanbul
1993
Mine Sanat Galerisi, İstanbul
1996 Art Galerie, Von Sturn, Hamburg
1998 Emlak Sanat Galerisi, İstanbul
2001 Atatürk Kültür Merkezi, İstanbul
2005 Kırmızı Ardıç Kuşu Sanat
Galerisi, Alaçatı
2006 Kare Sanat Galerisi, Farklı
Dönemlerde Başyapıtlar, İstanbul
2007 Beşiktaş Çağdaş galeri,
Retrospektif Sergisi, İstanbul
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder